Tuesday, April 8, 2008

saya dan mungkin kehidupan akan datang

semakin hari, semakin complicated hidup ni..

-----
kenapakah?

-----

saya sukekan yang orang2 lain kurang sukekan.

golongan @ kategori = minoriti.

-----

saya suke pikirkan segala keburukan yang akan datang walaupun dalam jangka masa yang amat jauh.

contoh seperti perbualan semalam,

+ aku rase, nak bukak law firm sendiri la..
- jangan la, nanti ko tak ade mase untuk family ko, ok..
+ ko suke pikir benda negatif eh..
- dah tu, aku memang pikir jauh mcm tu.

lebih kurang la ayat tu. saye pun lupe butir2 perbualan semalam.

ish.. berkemungkinan saye bleh mengalami komplikasi ingatan short term.

-----

lagi satu,

saye suke jadik perosak idealisme2 orang lain.

makin spastik minda.

-----

nah..

anda ade kawan seperti saya rupenye..

16 comments:

Anonymous said...

cenapa ni ain? cicicicici..

ain fadzal said...

cicicici..

cicicicit...

cicit.. saya takde ape2 la..

jangan risau ok..

saya memang begini..

;)

Anonymous said...

nak berfikiran -ve tu biarlah berpada2. aku rasa aku ni org yg +ve thinking. sbb tu aku marah ko ckp "jgn buka law firm sendiri.. nanti x cukup masa bla.. bla.. bla.."

ain fadzal said...

dalam program aku pun, sebenonye nak bukak komepni sendiri gak..

tapi,

aku pikir negatif dulu..

susah la..

;p

Soraya Zainal said...

Salah satu cara untuk mengurangkan stress ialah berfikiran positif dan elakkan prejudis.

Selalu fikir "For every cloud there is always a silver lining." atau "Jika kau percaya kau boleh, pasti kau boleh lakukannya (nyanyi sket)".

Tak percaya? Lagi besar risiko, lagi besar reward... Itu kene ingat kalau nak buat business la.

Kalau fikir tak boleh, otak dah kata negatif... memang tak akan jadi :)

Fikirkan boleh!

ain fadzal said...

huuu...

memang btul tu..

tapi,

aku lom ready la..

lagipun,

aku bukan nye bisnes minded..

:)

Soraya Zainal said...

Lom ready? hehe.. mase skola rendah dulu kitorg kat perhimpunan wajib nyanyi lagu Fikirkan Boleh tu.

Ala, tak semestinye ko tgk drpd konteks bisnes je. orang cakap life is a gamble, setiap decision yang kite buat ni sbnrnye gamble, sebab kite tak tau ape akan jadi pada masa akan datang.

Contohnye, kau teringin nak beli kereta. Kalau ikutkan gaji, mmg tak pernah la cukup kan? Nak tunggu sampai ade duit betul2 berlebih utk beli kereta tu kene jadi jutawan la kan? So, kalau rase gaji tu mcm ok je nak beli kereta... Just do it! tp, kene realistik la gak kan? Jangan gaji 1200 nk beli kete yg kene bayar bulan2 700... tak betul la tu percaturannye~

Macam pasal jane nk bukak firm sendiri tu, mmg kalau ade bisnes sendiri, masa utk diri sendiri akan kurang.. tapi, setimpal la kan dgn ape yg kite akan dpt? Orang yg selalu balik keje kul 5, die ade lebih mase untuk spend dengan family, tapi mungkin die ade pendapatan yang kurang untuk dihabiskan dgn family.

Dekat situ kite kene buat pilihan, priority kite. Nak lebih masa untuk family, tapi pendapatan bulanan kurang? Atau nak pendapatan bulanan banyak tapi kene korbankan masa dgn keluarga. Kalau kite pilih untuk keluarga, redha ajela dgn ape yg kite ade...

Begitulah kisahnye... Kesimpulannya, hiduplah bersederhana...

Tapi, ade orang berusaha untuk dpt kedua2nye.. masa bersama keluarga dan lebih pendapatan.. Cthnye, MLM. Tapi, risiko besar... and even aku yg selalu fikir positif ni pon x sanggup nak "memperjudikan" future aku dgn risiko tu (risiko dlm konteks ni melibatkan perkara yang lebih besar dan luas, bukan sahaja aspek kewangan).

Anonymous said...

huhu.. aku nak jd surirumah yang menulis blog di masa hadapan.. haha..

ain fadzal said...

blog boleh dpt duit x?

harhar~

ain fadzal said...

pade aku,

janji hidup boleh susah senang ngan aku..

jadik la..



wasathiah gak kan?

eheh..

Ilya said...

mcm kau ckp.hidup kite layan je ikut je flow die

tak salah pun merancang ain.atless kite ade target kite sendiri.baru kite tau selama ni kite buat utk ape,ape kite nak capai

jgn la pk -ve.kadang2 problem2 tu dugaan je sebenarnye tapi at last mesti kau dpt ape yang kau nak.may be jalan nak ke situ kadang-kadang susah.high risk high return :p

chaiyok2 ain.aku sokong kau dr depan dan belakang kiri dan kanan

Anonymous said...

jom join MLM...

Anonymous said...

Setiap orang berhak melontarkan idea sendiri...
Setiap idea adalah berharga...
Setiap idea berhak untuk mendapat tempat yang sewajarnya...
Setiap orang tiada hak untuk menyangkal idea orang lain...
Idea is just an idea...
Pelaksanaan idea yang paling penting...

ain fadzal said...

ilya : ye ke?

thanks yoyox..

aku sokong ko dari atas je, kalo dari bawah tak bleh..

ko ketot.

;p

anonymous : pais, berenti la menyamar,

ko join la c'an.

suruh aku plak, aku takde pengaruh..

:)

amat : SETUJU!!

Anonymous said...

kenapa ckp aku menyamar?

ain fadzal said...

knape tak pakai ID sendiri?

herm..