Friday, April 4, 2008

dear abah,

baru sekejap aku tertidur,

tapi dalam sekejap aku termimpi abah.

-----

aku teringat, bile melangkah ke alam sekolah, terpaksa mengisi kertas keras bewarna kuning. sampai row cita-cita, aku diam. cikgu tanya, cita-cita ain apa? ada 3 column, aku cakap, nak jadik polis, doktor dengan pramugari. mungkin masa tu pekerjaan-pekerjaan tu yang paling glamour dalam kotak minda aku.

-----

tingkatan 5, kat depan meja akan di lekatkan kad manila. cita-cita aku : BOTANIST. tapi, kawan-kawan aku suruh tukar jadi chef. aku kata, orang perempuan memang wajib kena pandai masak.

-----

lepas dapat result spm,

pok long : ain, awak tak nak isi maktab ke?

abah : (geleng kepala). tak payah la ain. tak sesuai dengan watak. amik civil je.

dalam diam, aku isi juga borang untuk pergi ke diploma pertanian.

tapi,

abah aku marah sangat.

aku diam. kecewa.

abah kata lagi, nanti beli borang masuk poli. amik civil.

aku dengar. aku ikut. tanpa bantahan. walaupun kata hati meronta. dulu abah tak kasi aku masuk teknik.

-----

bila dah meningkat dewasa ni, aku gase, cita-cita aku masih belum tercapai.

BOTANIST?? jauh panggang dari api.

-----

huh.. dalam hati abah, aku ni umpama anak lelaki.

-----

terima kasih abah..

2 comments:

Anonymous said...

org skrg trend tanam cendawan..income masyuk gak tu..kira botani gak kan..

ain fadzal said...

nak kna ade tempat gak beb..

bukan main pakai redah jek..

huhu..