Thursday, November 20, 2008

rikatochido


gua selalu bising dalam hati. pasal filem melayu. tak hal cinta, mesti cerita hantu. pada pandangan gua, memang tak boleh belah. siapa-siapa nak abaikan gua pasal nak tonton filem berkaitan macam tu gua sangat tak kisah. gua tak akan mengumpat. macam cerita i'm not single. kalau tak tengok dekat wayang pun, sebulan lepas tu dah keluar dekat astro.


jangan pandang belakang dengan waris jari hantu pun dah berkoyan-koyan berputar-putar banyak kali di astro. tak cerita hantu, mesti cerita cinta. punyalah streotaip masyarakat kita ni. sampai penat nak tekan info banyak kali. baik layan astro ceria, tak cerita hikayat putera shazlan tak pun geng bas sekolah.

dulu ada juga gua tonton filem indon. budak-budak lagi masa tu. darjah tiga kot. gua masih ingat-ingat lupa. tapi, gua ingat lagi cerita tu. cerita hantu indon. satu satu scene yang mana seorang perempuan dewasa yang sedang membuang air di tandas di sedut ke dalam salur jamban tersebut. sejak gua tonton cerita tu, memang tak keruan. nak pergi tandas pun mesti ada yang kena temankan. paling kurang, kalau gua terflash dalam tu sempat lagi gua jerit lagi. kalau boleh jeritlah. orang kata kalau kita nampak 'sesuatu', mesti terkedu.

haritu, pekji borak juga ada cerita dia pernah kena hempap. gua pun pernah kena sekali masa tingkatan 1. baru lagi duduk asrama. bila sekolah, nak-nak bila jadi junior, mesti dapat katil atas, walaupun kau orang tidur terjulur kaki di palang besi nanti.

sambung cerita balik, gua kena hal tu tengah malam. dalam pukul 1 a.m. dulu, gua selalu ikut hal-hal sunah. kalau tidur mesti mengiring ke kanan. dah jadi tabiat juga masa tu, walaupun katil dirapatkan ke tingkap. nak dijadikan cerita, tiba-tiba terasa badan gua di hempap oleh 'sesuatu'. tapi, tiada satu pun objek yang muncul yang gua boleh lihat walaupun puas gua beliakkan biji mata. muka gua dah mengadap tingkap. pandang koridor. ada 'sesuatu' berjalan di koridor. putih pakaiannya. sedang menyapu. perlahan-lahan, benda berat hilang atas tubuh gua. sikit-sikit mata gua jadi katup balik. gua kemudian sambung tidur sampai pagi.

gua minat cerita hantu omputih, thailand, korea atau pun bangsa-bangsa lain. gua fikir logik cuma satu. hantu-hantu dieorang tak mampu nak pergi sini. jauh sangat. hantu indonesia, hantu melayu boleh sampai sini. bahasa 'dia' pun gua boleh paham kot. yela, cakap melayu. 'dia' punya mengilai pun dah cukup seram. macam cerita puaka niyang rapik ni.





cerita filem dulu, yang mana perempuan masuk lubang jamban tu boleh tambah kalut dalam jiwa gua. sampai sekarang. & walaupun gua tahu badan gua cukup besar untuk memecahkan jamban tersebut tu nanti.



13 comments:

rainz said...

ko neh..aku tak tengok citer antu la...

Anonymous said...

lame mendiam diri..tetibe citer hantu daa..;p -pasa sanda-

ain fadzal said...

arfa : muahahah, tu ar..

slalu aku ajak ko tgk citer antu thailand manjang je kna rejected. :))

pasa : saje nak bagi ko cuak dok kat sane tu. :))

Anonymous said...

i have bookmarked your blog, nice blog.

Anonymous said...

aku teringin nk tgk semula cite noor kumalasari berlakon beranak kuar dr mulut.. eee!!!

ain fadzal said...

chinese : thanks~

jane : hahaha~ lagi la seram, tu zaman kite kecik2 gak kan?

bak kat arfa, seriau mak~

ijan said...

yg cite hantu fighter-amukan drakulat tu ko minat x...

aku tgk iklan dia cam best je...

ain fadzal said...

sultan ; tu ar, cam ok jek. kot la! bukan hantu sgt kot.

jom ar sultan, naik kl tgk wayang kat sini.

ijan said...

x bole la. nnt mak aku mara...

kah kah kah...

aku pun dah lame gile x tgk wyg ni. nk kena pk ni kat mane pot best tgk wyg ni...

ain fadzal said...

sultan ; ala.. sory la geng. aku lupe ko anak mak.

;))

weh, kat segamat tu ade ke wayang? x silap aku dr zaman skolah dulu dah tutup pun. :))

opaq said...

aku pon nak gi nengok antoofighter tu...

nak ikut boleh??

Betty A. said...

Alhamdulillah masa skolah dlu x pnah pulak kne bend2 camnih.

sy antara junior yg dpt katil bwh masa form 1...hahah tp form plak kne dok katil atas.

tp sy ing pnah satu dorm kejap ngn k.ain masa form 1 kot..ke form 2 huh? sbb kalau form 5 xm kan kne rombak dorm kan? :P

ain fadzal said...

opaq : totally. tak boleh! nak try kna hacked ke?

betty : aku form 3 kot mase tu,

ntah. tapi, mmg smkas tu asik suke2 nak rombak dorm. tapi aku suke dorm safiah tu. kire dr form 1 smpi form 5 aku kat situ. :D