Wednesday, November 5, 2008

otak kamu?


ini perlu,

lagu tema, dugaannya by hujan. kalau tak tahu, google kan saja.

+
+
+
+
+

keadaan sepi. maksudnya switch off aircond. dan kamu semua perlu tahu. keadaan persekitaran saya sekarang memang tengah sunyi.
ada masa untuk tidur. makan. tidur. dan saya pilih option yang lain.
saya googlekan pencarian otak lelaki vs otak perempuan.

sekarang ni,
terlampau banyak 'benda' dalam kepala. tapi boleh jadi sampah kalau tak digunakan elok-elok. pasal hal hati, ketepikan dahulu.


"Melalui pelbagai artikel dan kajian yang telah saya dalami, terdapat tiga pekara besar yang membezakan antara lelaki dan perempuan.
Pertamanya adalah struktur fizikal atau biologinya,
kedua; organ pembiakannya.
Dan ketiga adalah cara berfikir atau cara ia menggunakan otak untuk berfikir dan bertindak balas.

Memang banyak pekara yang perlu disentuh tentang perbezaaan antara lelaki dan perempuan berdasarkan struktur otak kedua jantina ini. Jika para lelaki lebih kepada system analisisnya (lebih pada otak kiri), tetapi yang nyata, perempuan berat bertindak balas berdasarkan emosinya (lebih pada otak kanan dan lebih seimbang penggunaan kedua-dua belah otak). Ini kerana kadar keluasan sistem limbik (satu struktur di dalam otak) yang lebih pada perempuan berbanding lelaki. Sistem limbik ini juga adalah tempat di mana pengaturan emosi manusia berlaku.

Kerana itu , perempuan perlu didepani dan lebih sensitif pada emosi mereka. Maka tidak hairan perempuan mudah menangis, gembira, takut, cemas, ceria dan sebagainya sebahagian dari refleksi dari dalam diri mereka kerana tindakbalas neurotransmit yang berlaku di dalam otak mereka. Malah kemurungan juga lebih banyak berlaku pada perempuan kesan dari kecenderungan dan cara otak mereka bekerja yang lebih kepada emosi. Kerana itu juga para wanita menjadi ibu iaitu menjaga dan membesarkan anak-anak berbanding lelaki. Kesan dari pengaruh emosi yang kuat bagi perempuan."

(petikan dalam blog daripada en. amar mahmood).


kita ambil contoh di atas, fikir logik. ikut deria. itu penting.

1. lelaki sangat percayakan fakta. perempuan pula sangat pentingkan gosip.
2. lelaki fikirkan sesuatu perkara terus ke Z. perempuan pula mahu mulakan dengan A dan blablabla...

dua perbezaan yang saling berkaitan. tapi wujud networking. simbiosis. itu perlu.


(gambar ehsan)

kamu rasa, gambar lelaki di atas ni manis tak? dan saya rasa dia sangat sweet~

well... my dear frenz,
dia bukannya burhan. itu kamu perlu tahu. dan dia memang bukannya burhan saya.

19 comments:

rainz said...

WQT?

Ilya said...

sgt sweeeet aku sgt suke :p

ain fadzal said...

apah : WQT?

nanti cikgu tu marah weh. tu dienye title... :))

ilya : aku tau dari ayat2 mu. ;))

ijan said...

owh... jd kalo nk pikat pompuan kena la sentuh kat emosi dia. haha... aku dah tau...

aik... gambo sape tu. ramai yg tnye ni...

ain fadzal said...

sultan : ko ke yg tanye? aku tau tu... :))

weh, tu gambo kwn aku punye kwn.

ko percaya tak?

Anonymous said...

punya la panjang jalan cerita. tp ending kuar budak name burhan. peace burhan. peace. leh join team AC mIzal. hehe!

p/s: byk gak ilmu ttg otak ye. hehe!

ain fadzal said...

sweet thinker : ok, gambar harus di mengertikan oleh 'org yg berhak'. bior minah tu jek yg paham. lalalalala~

x minat ac mizal la, die jual gelang kan? ade free lagi x?

p/s : otak kite kan complicated. he~
bile pikir2 balik, sgt bersyukur skang ni.

Anonymous said...

mamat nih bukan burhan?? woo name dia ehsan ekk?? hehe -pasa sanda-

ain fadzal said...

pasa : name die ape eh yoyok? lupe weh~

sory la pasa, x leh recall.

Anonymous said...

confirm lah name dia ehsan ko ade tulis dlm blog ko cube ko recall balik hehe -pasa sanda-

ain fadzal said...

gambar ehsan tu gambo kesian la pasa. :P

aku call2 x dapat la... muahahahah~

Ilya said...

name die adha la.kesian adha tau kau letak gmbr die kat blog kau tanpa royalti...haha

ain fadzal said...

hahaha~

adha name mamat ni. sory yok, aku lupes.

aku sendiri takde royalti, nak bagi adha pejadahnye.

:)). letak la iklan nuffnang, leh dpt gak sen... ngehngehngeh~

Ilya said...

pasni kau mesti ingatnye.pas aidilfitri je mesti aidiladha kan.harharhar

ain fadzal said...

ha yok, suke nau ko ari raya. ari2 ari raya.

dasat~

13may said...

nanti buh gambaq aku plak tau :D

Rockstar said...

apsal adha yg aku jumpa tu lain rupanya?

ain fadzal said...

13 may : nanti hang post email je la kat aku la. nanti, aku bleh pi tepek kat blog aku ni.

amacam???

adobe : ye ke? apsal aku x tau?

yoyok bawak jumpe ko cemane?

Anonymous said...

hoho,you are a handsome Boy~!