Friday, January 16, 2009

rasa macam nak balik melaka ni~

masa dulu, gua kerja dalam loji penapisan sungai udang, melaka. kira masa tu memang tak cun la kalau keluar dari melaka. separuh jati melaka la katakan. tapi, nak jugak teruskan tradisi abah gua, hidup mesti nomad. berjaya jugak abah gua alirkan darah nomad kat gua. nama pun anak beranak, mestilah sekepompong punya.

masa dulu, gua kije kuli sub kon kat dalam loji tu. tempat gua lepak petang-petang kat kedai mee sup buatan pakcik tepi corner nak masuk kem terendak. tak tahulah, masih bukak lagi atau tidak kedai mee sup tu. kalau teringin nak makan mee rebus pun memang gua port kat situ punya. tok sah susah-susah gua carik port kan main jauh. gua main dekat-dekat je pun zaman dulu. sebab badan gua memang tak tahan jalan jauh-jauh kalau dah 24-7 duduk stay dalam site. memang gua base kat situ dulu.

kalau mengular pun masa breakfast dengan lunch. memang jauh gua hilang. tenaga tengah kencang masa tu. budak-budak kat situ panggil gua dulu pun kuda. tak pandai penat punya perempuan dulu. gua slow bila ada function je pun. kena pakai baju kurung. gua bawak lak watak orang perempuan. masa tu, longkang dengan gua pun nak berapa ngam. gua tak pandang longkang waktu-waktu nak menfemininkan diri gua ni. sebab bila gua pandang longkang je, mesti berdebor. debor lain macam. mesti nak tengok, longkang ke sump ke tersumbat atau tidak. masa tu kalau pandang longkang, kencang gua punya jantung memang lain macam. laju! 100 meter kalau kau lari pun, tak macam tu punya kencang. melainkan gua lari 300 meter nak pergi masuk lari 400 meter time sekolah dulu. memang haru. sampai habis sekolah, gua jadi bahan sebab lari takat 300 meter. gua nak juga pertikai, siapa suruh gua masuk 400 meter. gua nak masuk 200 meter je pun. masa tu, ketua rumah sukan gua saja nak naya gua, kot. ah, pi lantak la. sampai la ni, gua lari pun pancit-pancit.

paling jauh gua makan lunch dulu, dekat bp. masa tu gua teringin nak makan nasi beriani gam. 3 jam pergi balik. kencang tak kencang gua memandu dulu. masa tu, gua pinjam sub kon gua punya pikap. kereta baru. memang lajulah gua henjut. masa tu gua belum kenal drift, drift ni lagi. gua belum ada geng masa tu. tapi, masa tu masaot gua memang glemer. asal lalu jek kat smoking shelter tu, budak-budak jantan teriak. asal lalu kat smoking shelter jek, budak-budak jantan teriak. ntah ape hal, gua pikir masa tu gua memang tak seksi langsung. pakai tudung, coverall nomex dengan safety boot aje pun. kau orang ada nampak daya tarikan apa tak? baju pulak saiz L. lagi lah x nampak seksi, kan? masa tu, gua kecik lagi. nampak kurus. gua tak tipu langsung okeh.

dulu, gua memang kuat semangat. berpeluh pun macam pergi sauna hari-hari. sekejap gua dah masuk longkap, kejap gua daki pondok tinjau, kejap gua panjat tangki air, kejap dah ade sebelah skip bin, kejap dok mengintai mamat-mamat atas pokok. gua penyegan dulu, asal ada mamat-mamat pergi kat port gua, mula la gua serabai carik pokok nak bertenggek. atas dahan sukun pun gua boleh lepak nak elak orang mengurat gua dulu. tempat gua paling layan, kat longkang belah depan main gate loji penapisan dulu, sebab kat situ macam gua pergi berkelah hari-hari. siap ada kopi o dengan biskut cap ping pong kat pak guard main gate tu.

kadang-kadang, gua pikir gua memang untung duduk situ. sebab gua sorang je pun perempuan yang duduk base dekat site. pergi mana-mana pun ada orang teman. tu mesti takut gua kena culik. yang teman gua dulu pun, pakcik pakcik petronas yang kamcing melepak dengan gua dulu. kadang-kadang datang angin, gua curi-curi letak mata kail kat tepi jeti dulu. gua katalah pergi letak ubat cegah serangga kat situ dulu. siap buat permit work order minta izin dari ketua station lagi.


sat,

gua ada gambar muka serabai, gua nak tunjuk kat korang semua betapa hitam berkilatnya gua dulu.



time ni, gua dah cabut coverall nomex. balik rumah pun pakai selipar aje. bau dalam kasut pun dah rupa longkang. mak gua pun tak tahan, apatah lagi korang semua.


heh korang, berpeluh tu seksi ke?

8 comments:

ujie said...

huhu muke innocent giler..kurus lak tu..siyes cm budak2 lg hehe

Soraya Zainal said...

ain.. kurusnye ko!!!

Ilya said...

tu la pasal.terkejut aku.kurus sei

ain fadzal said...

ujie : zaman lpas blajo. nmpk la muke innocent. cuba banding skang, mcm mane?

;))

sue : dulu, lama dah.

yoyok : aku lagi terkejut tgk ko yg skang ni yok. dulu ko lagi kurus dan kecik. ;))

rainz said...

dasat ain..dah la muke kurus.. pastu tanned lagi..haha..dasat dasat.. giler ah..kulit licin mase tu ain..

ain fadzal said...

tu bukan licin. tak silap aku 1.3mp kot kamera tu. tu yg nmpk licin. padehal tidak. :))

muke kurus yg menampakkan tulang pipi yg tinggi ek? cewahhhh~

Anonymous said...

w/pun tanned, ko nmpk muda.. tetiba baru perasan yg aku dh lupa mcm mana muka ko masa sekolah dulu. hahaha!

ain fadzal said...

wow! saya muda!

:X