Tuesday, March 11, 2008

hidup ini bukan omongan kosong

mgkin criter drpd teman sebilik mengenai arwah neneknye yg menyuruh mengangkat tipon utk dihubungi dan memberitahu yasmin, emak kepada si lala adalah anak yang baik.

criter lala mempengaruhi minda di bawah sedar. aku dipengaruhi oleh 2 alam yang berbeza. nyata dan maya.

*****

arwah nenek belah abah, namanya jauyah bt hassan. tapi kat kampung aku glemer ngan name nek joyah.

kisah lampau aku, aku bukan la cucu yang menjadi kesayangannye begitu juga makcik pakcik belah abah. bak kate mak aku, dieorg tak pandang ko long.. sbb mak bukan menantu pilihan keluarga ni. aku redha. sbb mak pun redha. mase tu, aku blom dpt mengjangkaui pemikiran dewasa2.

aku membesar dengan kasih sayang family belah mak aku. mgkin sebab aku cucu pompuan ke-2 dlm family aku buat aku rapat dengan nenek belah mak aku. sbb aku tempat die nak luah segala. nenek aku ni lembut orgnye..

yg jadik ingatan pade arwah nek joyah aku, mulut die betul2 lazer. maki tak masal. kalo balik kampung, mesti kena maki. takat2 bahase melaka tu, dah mcm mainan jek, tu lom pu***ak, p****t dll. yg aku ingat lagi, mase tu nek carutkan aku depan jiran2 die. bancau basah baju aku menangis depan anjung umah nek

dari tahun ke tahun, aku membesar. dari zero, aku bagaikan seorg setengah perempuan dewasa. seawal 12 tahun, aku dah tau memasak, mengemas. tau bahasa kata orang tua aku.

ade satu mase, aku ditinggalkan utk jage nek joyah aku yang sedikit sakit mase tu. so, aku la yg menguruskannya. sedikit kasih sayang, lahir dari hati die untuk aku. dalam hati aku gembira x terkata. nek perasankan aku dlm hidup die. mgkin itu caranye. rase x puas ati pade nek terlerai sikit demi sedikit.

kasih sayang makin bercambah dari hari ke hari.

dan bila sampai waktu ajal mahu menemuinya, sekali lagi aku jadik pasrah.

nenek lemah, x berdaya. tapi ingatan nye masih kuat. berkali2 meminta maaf pade menantu dan cucu yg die tak punye dosa.

panggilan tipon dari mak, buat aku terketar2 jadinye. nek pergi ketika aku tiada di sisinya. luluh..

aku mampu buat ape yang terdaya.. menyelesaikan perkara2 hingga selamat di kebumikan.

*****

aku rindukan nek saat ini. terlampau banyak kenangan suka duka kami.

18hb mac ni genap 6 tahun nek pergi meninggalkan kami..

1 comment:

Unknown said...

sedihnya ain :( Al-fatihah tuk nek joyah

cerita kau ngan nek joyah same cm cite aku

cume arwah nenek aku tak pernah perasan aku sebagai cucu dia hingga akhir hayatnya :(

aku maafkan arwah nenek aku