Thursday, October 16, 2008

belum tumbuh gigi dah pandai baca kitab

Adik nombor 5 gua sekarang tengah mengadap PMR. Bila balik kampung haritu, bila tengok dia, rasa macam tak prepare apa-apa langsung. Macam gua lagaknya dulu. Kononlah.

Zaman sekolah rendah perkara kira skipped la sebab gua tak pernah buat. Masa tu otak gua suci betul. Tak terfikir benda lain walaupun benda free depan mata.

Naik zaman sekolah menengah, form 1 sampai form 3 pun masih dalam area suci lagi. Masuk form 4, form 5, dajal dah naik. Paling gua benci masa time peperiksaan yang terpaksa duduk dalam dewan. Memang tak keruan. Ada masa SPM, gua nak try-try buat jahat. Tapi manjang tak dapat. Yang belah kiri kuat tidur. Yang belah kanan ngadap kertas sampai nak tembus. Gua pulak terkial-kial. Redha jelah.

Masuk peringkat tinggi sikit, gua dah mula belajar. Mula-mula langsung tak berani. Ada yang kantoi, ada yang repeat paper. Ada member baik gua ni lagi best, baju kurung jadi mangsa toyol. Geliga otak dia. Bayangkan berapa banyak paper yang terpaksa diambil, dan berapa banyak baju kurung yang dah jadi mangsa conteng. Sampai la ni, bekas pen tu masih ada lagi. Gua pulak terlibat dengan mask in tape. Lekatkan formula-formula ciptaan di lengan. Sedikit praktikal.

Berbalik pada zaman gua pernah jaga peksa budak-budak OUM dulu. Memang haru. Yelah, yang gua jaga tu bukannye kecik-kecik anak. Pangkat besar-besar. Kebanyakkan tu cikgu. Ada pulak cikgu sekolah rendah gua dulu. Tu pun gua pakai tibai teka cikgu tu punya nama. Tapi memang betullah dia cikgu sekolah gua dulu. Yang ni tengok dieorang meniru memang bagi inspirasi kat gua. Larat tak larat jugak jaga orang-orang dewasa ni. Banyak cenekih. Ada yang nak tarik perhatian lagi nak bagi member jalan meniru. Bab muka nak kena buat muka cengih. Kasik nampak garang baru dieorang respek. Kalau tak, selamba bukak toyol depan gua. dalam 3 semesterlah juga gua jaga peksa OUM nih. Tapi, memang menyamarlah nak jaga orang besar-besar nih. Ada yang tak makan saman. Gua panggil big boslah.

Bila masa belajo part time dulu, keberanian mula timbul. Paper mula-mula je, bersih. Dah lama-lama , mana boleh tahan. Tengok kanan, tengok kiri, berterabur member-member yang bawak toyol. Mana boleh jadi. Hulur kepala belah sana, belah sini, mintak ikhsan pulak. Jeling-jeling dapat tangkap sikit sudah. Janji nampak jalan.

Bila dah mula timbul idea keji, baru gua start tulis formula kat pemadam, pembaris dengan high lighter. Lagipun, gua agak-agak belum ada yang buat lagi, kan?

p/s : cikgu famizah, cik anum, jagalah pelajar-pelajar kamu yer. :D
p/p/s : jom layan reaper malam nih. yeyaey!
p/p/p/s : i missed my burhan so much. :(

17 comments:

Anonymous said...

burhan itu siapa?

ain fadzal said...

jengjengjeng...

alif-mikail said...

nanti koi tangkap!

ain fadzal said...

alif : kemu ni cikgu ke?

ijan said...

ckgu aku penah ckp dl. kalo ada peluang nk tiru tp x tiru maka bodoh la kite...

tp kalo kite kantoi time tiru maka kite 3 kali lbh bodoh dr tu...

saiko...

13may said...

best kan ada toyol :D

ain fadzal said...

sultan : lecturer aku pernah cakap, dulu pun die bwk nota meniru jugak. :))

13may : kalau ade toyol belaan dkat bank negara lagi best!!!

muahahaha~

rainz said...

ko neh ain.. pengaruh tak elok..hehe..

ain fadzal said...

ahahaha~

mari adik-adik, kita meniru!

Betty A. said...

kalau kat smkas...dlm dewan besar kalau xm mesti rasa nk tdo....*angin sepoi-sepoi bahasa*. tak kire pmr or spm...hehehe

ain fadzal said...

baiti : sebab tu aku tensen dok tengah-tengah. panas seh. dewan tu beso sangat! x kena angin langsung!

Anonymous said...

esok2 bile hang dah start interview org...time tu blh tgk candidate tu rajin gune toyol ke dak time pekse mase belaja dulu...hehe

p/s - gua bz giloszz beb skrg neh xdok opis da berape ari nih...bace habis buku tu cepat skett...huhu

-pasa sanda-

ain fadzal said...

pasa : padan lah lama hang dah xde!

p/s : buku tu kna bace pelan2. lagipun, byk bende lom settle lagi pasa. huhuhu... aku tau ko nak interview aku nih kan?

Anonymous said...

cikgu pon pandai bawa toyoll

ain fadzal said...

azam : sebab tu gua berani kata dlm blog. bukti depan mata, beb!

Soraya Zainal said...

erm...tak baik la meniru...

huhu

aku bukan nk berlagak baik ke ape, tp aku rase... aku penah maniru sekali je mase skola agama darjah 1 ke darjah 2 dulu sbb aku x sempat nk stadi... tp mmg rase guilty x habis2 sampai. akibatnye? darjah 2 tuh je la aku x dpt no 1...

dari skola menengah sampai la skrg kat universiti utk kali kedua, aku berani jamin aku x penah meniru... bukan sebab aku rajen sgt study tp sbb aku xkn sedap hati. pernah aku hantar paper kosong semata2 aku langsung tatau nk jawab ape...

jangan la meniru lg ek?biar ape keputusan yg kite dpt dalam exam tu reflek kemampuan kite yang sbnr, bukan kemampuan kite utk meniru :)

ain fadzal said...

sue : tulah, kalo aku tau, dr kecik2 aku dah niru.

ape boleh buat, dah lpas pun bende tu semue. :D