Friday, January 4, 2008

perihal sekolah yang membimbangkan - chapter II

darjah 1, aku skolah kat area2 tadika aku gak. sek.keb. buloh kasap, awal tahun aritu genap la sekolah tu dah 100 tahun hayat die. 1 abad!

bangga la jugak, walaupun aku dok darjah satu dlm setahun lebih gak, kire sampai darjah 2 la kan.

tengah2 blajo darjah 2, aku pindah umah dan skolah kat pogoh. area segamat la. paya pulai dalam lagi masuk pogoh. kalo x bleh imagine, jangan la imagine. aku suke dengar bunyi jambatan kat situ, setiap kali dan tak penah muak dengar pun. berderap derup bunyi kalo ade roda melintasinye. aku dok solok mase tu. jauh gile dari orang ramai. satu buah umah, sebatu2 jauh nye.

kalo bapak aku takde, kena jalan kaki berkilometer jauhnye. pkul 6 dah kna jalan kaki lintas plak kubur. cekal betul aku. tak penah cuak langsung kalo melintas perkuburan tu. mase tu, abah bagi duit belanje 30sen jek satu ari. air sirap/kaler2 dulu baru seposen. lagi 20 sen aku simpan tabung. mak dulu prepared breakfast utk aku. housewife la katekan.

start dok situ, aku dah de geng, anak2 pakcik musa ngan mawi. baru aku perasan, aku takde kawan pompuan start dari kcik2 dulu rupenye. patut la asik kna sesah jek. aku betul2 jadik budak kampung. main polis entry, blajo panjat pokok2 tinggi, main acar galah,main bola, baling2 selipo, mancing ikan, mandi sungai, kalo ade banjir parent aku tak bleh halang dah, gi lastik burung2. aku betul2 mcm kampung boy oh silap, girl.

aktiviti aku ni, parent aku tak pnah tau melainkan mandi banjir jek. sebab time banjir sure umah aku ni bumbung bawah tak nmpk dah. naik bot tau setiap kali banjir. best btul gasenye.

satu hari, spupu2 aku dari kl datang umah, sure la lelaki, sebab aku takde sepupu pompuan yang sebaya. dieorg tanye lubok mancing, aku jadik tukang bawak. masing2 dah de pancing, aku suruh spupu aku tu spare utk aku. sebab pancing2 ni bdk2 aku yang buatkan, sorok kat umah si mawi. nak carik cacing pun same2. balik dr memancing, abah aku tunggu belakang umah. pergh, keliling umah die kejor aku, tak larat lari2 lagi, aku dok jek tunggu abah tibai. sampai pecah rotan tu die kije kan. mase tu aku gase, bapak aku orang paling zalim. tapi, terubat gak tengok ikan2 tu. nasib baik abah tak buang. aku buat muke donno je ngan sepupu2 aku. cover siot. nanti kalo gembeng, aku takde geng spupu2 lagi. balik kampung sure tak best lagi.

malam, pkul 8.30 mesti dah kena ade dalam bilik. nak tido pun kna paksa. kalo tgk tv pun rancangan ilmiah je ngan berita. kena layan mcm tentera gasenye time tu.

takat darjah 3 dok situ, tgh tahun pindah simpang renggam plak. cam nomad beb family aku. pindah randah. sejak dok situ, aku dah tak mcm champion kampung lagi. sbb byk campo ngan bdk2 pompuan gak. join jek ape yang gase nak join, kompang ke, main anklung ke, clarinet ke, kawat senyap ke, melodian, menari zapin, ntah sukan ntah hape2 lagi. mase main kompang aku paling suke, tapi aku tak ingat cikgu tu, die kate org pompuan kna pakai tudung dan tak elok berkompang2. sorang2 umat pompuan blah dari persatuan tu. pakai tudung pun tengok umat lain dah start pakai. dulu, tukar baju PJ pun dalam kelas.. hahahahak.. kire pendedahan sekolah la bagi kaum2 pompuan mase tu.

ntah gen mane aku dpt, aku meninggi bagai johan. start dari darjah 4 (tapi mase tu lom lagi la ape2). kalo beratur manjang dok belakang. kalo nasyid, koir, menari ke, aku cepat2 dok belakang. sebab mmg tempat ku layak di situ. kang blocked bdk2 kecik plak kang. aku jadik pustakawan sekolah pasai pa pun aku tak ingat. talent rase langsung takde. buku tak rajin baca pun. dah la aku kuat buat bising. perangai yang aku tak bleh sampai la ni.

kena sakat tu, bese la, main tarik2 tudung, kejo2 keliling sekolah agama, main2 kat surau, main ceper blakang kelas, main tali getah kat kaki lima, gaduh2 ngan kelas sebelah, main congkak, batu seremban. semue start blajo kat sekolah. same la mcm kire2 a.k.a matematik. dulu, latih tubi, mak aii.. hari2 kna buat. tak siap berdiri atas kerusi. aku la manusia tu. kehkehkeh. aku tak bleh lupa rase tempe dan keledek goreng dekat sekolah agama dulu. bestnye. ade sambal cicah. :D. ari2 makan pun tak muak.

darjah 5 dah khatam quran. gi ngaji jalan kaki jek ari2. sehari 2 mukasurat. time nak qatam, bantai 8 muka trus. sebab aku kna khatam quran time anak mak endon kawen nanti. ceh, gigil ngan mic mase tu. mase tu takde istilah caiyok2 pun. semue bantai sendiri. naif nye dulu.

lagi satu, suare aku sebenarnye memang tak sedap dari zaman dulu lagi. aku tak wakil sekolah pun mase bab nasyid ke, koir ke. nyaring yang memekik. tak bleh masuk seprano or whatever. tapi, kalo suare aku sedap. mesti aku lagi lalai.

ringkasan rentetan daripada kisah benar waktu kanak2 dulu. ;p

2 comments:

Ilya said...

sama nakal ngan aku la.

ain fadzal said...

hahha..

mane de aku nakal..

aku baik la.

;p