Friday, June 12, 2009

belum sampai tahap men'challenge' lagi



ada suatu hari yang tak berapa lama kejadiannya. rata-rata gua ingat memori ni. tahun lepas punya cerita, masa tu si afzan pun belum pindah daripada kuala lumpur lagi.


situasi tersebut terjadi di kawasan rumah gua. hari jumaat. biasalah gua memang suka beli tiket bas pagi-pagi. kadang-kadang terdapat subuh jugaklah, tapi selalu dapat yang gajah aje. lengkap gua berdress up sedap-sedap pakai baju kurung hari jumaat kalau gua tak berjalan-jalan pergi mana. kalau ada pun jumpa pelanggan lepas sembahyang jumaat, senang gua nak cabut awal prepare beg nak pulang ke kampung nanti.


selepas gua dapat tiket bas delima (kadang-kadang gua banned maraliner sebab kejadian pernah bergaduh dengan budak kaunter tiket dulu), gua pulang menaiki transit lrt star. ke sentul timur. tempat gua pernah havoc dulu gara-gara keretapi pernah terjulur keluar dari landasan. gua naik lrt seperti biasa. walaupun badan dah berpeluh jalan huru hara sebab mahu kejar jam sembilan. kalau lambat, mahu bos gua terminate nanti. siapa nak bayar kereta gua?

sedang gua elok-elok duduk. sekali satu perempuan masuk. orang putih. tapi gua shortform kasik panggil "omputih". satu perkataan saja. senang. fizikal dia dengan gua, lebih kurang aje kalau berdiri, itu pun gua agak-agak sendiri dalam hati.

omputih tu lempar senyum kat gua. gua pun balas balik. sikit-sikit dia datang dekat gua. dalam dada gua bukan main berdebor. gua rasa kaku-kaku juga. suara abang yang pandu keretapi pun gua dah dengar sayup sayap. jauh aje rasanya. padehal gerabak gua dengan gerabak abang pandu keretapi tu cuma selang satu.

tengok-tengok, omputih tu dah terpacak berdiri dekat gua. dengan berbudi bahasa walaupun gua agak ketar-ketar, gua gagahkan diri bangun jua. gua senyum lagi. manis agaknya, gua kira.

bunyi gerabak yang melalui jalan landasan berdesir-desir melawan inersia. gua rasa tangan gua sejuk bila omputih tersebut bukak mulut. dup dap dup dap. gerak hati gua berbunyi. gua rasa gua macam tengah nak berlawan cakap dengan para interviewer lagaknya.


sekali omputih tersebut tanya gua direction,

tup tap tup tap tup tap proot preet proot preet,
gua lancar juga kasik arahan dan panduan perjalanan. dalam berbahasa inggeris.




& pada pagi tersebut,
hati gua bukan main lagi berbunga. rasa tu, macam kalah orang lain dapat bunga.



6 comments:

Anonymous said...

g amik klas kat british council. pasni bertambah la bunga2 ko. haha.

Anonymous said...

yeayh..dpt bunga

rainz said...

ok la tuh..dah leh pegi melancong kat australia dah pasni..

ain fadzal said...

ahaha... Mesti mahal kan? Aku nak buat part time jdk minah gps la.... Mcm hp ni. Ihikhikhik....
Kau nak kasik aku buna ke anon?



dah pegi bandung pun hati masih bolak blik lg ni pah.... Loan kat ko je la yer...

AmatMizi said...

Aku igt cite pe la td......

ain fadzal said...

ko ingat citer ape mat? Nanti aku nak citer kjadian yg berlaku kat aku skang la.

Debor ni!!!