Thursday, April 23, 2009

cinta itu gula-gula kapas


Saya mahu pandang dia. Selalu. Dalam imaginasi. Dalam hati. Dalam mimpi. Pada mata, dia yang satu.

Saya tahu, bila bercinta. Kita wajib ingat tuhan. Wajib beriman kepadanya, walaupun ada ketikanya saya selalu saja lalai dan ingkar kepadanya.

Saya tahu, saya tak berapa baik. Saya nakal. Saya degil. Saya suka terkinja-kinja. Saya suka melepak tak tentu hala. Hidup saya memang tak berjadual dan tak terurus. Saya suka ikut kata hati saya. Dan kadang-kadang saya selalu juga ikut kata orang lain, walaupun selalu juga tak dihargainya.

Tapi, kehidupan tak selalunya sedih. Tak juga selalu gembira. Biasa sedang-sedang saja. Dan bersederhana. Macam 12 jam untuk bergembira dan 12 jam lagi untuk bersedih. Itu karma yang kadang-kadang melanda diri saya. Sejak kebelakangan ini, kehidupan siang saya rasa sia-sia, tapi kehidupan malam saya rasa umpama bulan penuh, terang dan bercahaya.

Entah kenapa, saya mahu luahkan semua isi hati saya. Tapi, selalunya saya tak mampu.

Saya sudah serahkan segalanya pada takdir. Ikut jalan yang diberikan-Nya. Dan bila saya cuba laluinya, semuanya berhalangan. Saya mula juga walaupun sedikit demi sedikit. Tapi saya perlu tabahkan hati. Cuba imbangi semuanya. Ikut jalan yang diberikan. Tetap laluinya.


Setiap kali bila melalui tempat menjual gula-gula kapas, mak kata dia akan teringatkan saya.


Saya sangat sukakan gula-gula kapas. Warna pink. Nampak kosong. Lembut dan gebu. Tak sempurna. Tapi sangat manis. Manis yang buat saya akan rasa sedih, yang buat akan rasa gembira. Dan saya cintakannya. Tetap cintakannya.


8 comments:

rainz said...

lu pesal jiwang neh? nak kene tumbok?

ain fadzal said...

tulah cik arfa,

penangan gula-gula kapas di siang-siang hari ni rasenye...

faizbizandry said...

aku rase mamat gule kapas tuh mandrem ko ain..berwaspadalah!!!


p/s aku chenta air melo buatan makcik air kt opis ku..air melo mu hebat~~~

AmatMizi said...

Oooo Ain...

Dah start ada bunga2 heh...alhamdulillah...

Thn dpn bkn lm sgt...oppss....heheh

ain fadzal said...

faizbizandry : tu ar.

aku pun rase mcm tu.

:))

amat : :))

kalau sampai rezki, jodoh. kan?

faizbizandry said...

gula kapas = rezeki
mamat jual gula kapas = jodoh

wow...hebat tol ko~2 serentak dapat..ah ha

ujie said...

huhu aku x suke gula kapas..mmg manis tp ble mkn die lekit pastu nnt kna skt gigi huhu :D

opaq said...

ingatkan aku sorg je...

ko pon..

heheheh..
~