Thursday, July 29, 2010

Mak Mah tak ada, tapi Pakcik ada Nak.


Gua. Selalu nak penuhkan masa gua. Dan perut gua. Dari menhadap televisyen pasal cerita keretapi. Walaupun host itu Hendry Golding. Kacak dan menarik. Popular juga.

Selepas gua setting gps, gua hidupkan juga enjin kenderaan yang tak berapa pacu di atas jalanraya. Gua setting sampai landmark jalan tersebut saja. Keai makan yang gua nak pergi ini, belum masuk gps lagi. Lepas tu, seperti selalu gua buat muka tak segan dengan abang burger seberang landmark tersebut untuk pergi ke kedai makan yang gua teringin sangat mahu makan.

Dan-dan abang burger tu cakap 100 meter ke hadapan lagi. Dengan muka manis gua berterima kasih. Penyeri-penyeri gua dalam kereta pun mungkin tunjuk muka manis juga agaknya. Yang itu gua tak perasan.

Selepas 100 meter kehadapan, gua tak jumpa-jumpa lagi. Tambah 100 meter kehadapan lagi juga tak jumpa-jumpa. Gua bersumpah-sumpah seperti biasa. Tambah 100 meter lagi, baru betul. Itu pun, selepas nampak papan tanda Warong Soto Berlada.

Hilang gundah. Hilang gulana sekejap.

Gua juga 2 gadis yang lain, memasuki ruang paling belakang. Dari jauh gua nampak muka garang Adlin Aman Ramli. Gua tunjal-tunjal pinggang gadis-gadis yang datang dengan gua.


Baru saja mahu melabuhkan punggung gua, satu abang baju putih datang dengan senyum manis. Kopiah pun ada di kepala. Itu pun gua sudah jadi terpaku.

Terus gua tak jadi order yang runcit-runcit. Gua order yang special punya.



Tak sampai 3 minit, air datang. Soto-soto sedulang pun datang. Abang-abang yang hantar. Wah! gua ingat kedai tu memang di datangkan dengan abang-abang manis.



Soto special panas campur kicap berlada dengan kopi o kaw. Memang buat gua menangis kesedihan juga teresak-esak hidungnya menghadap rezeki.






Hilang sedikit rindu. Hilang rasa lapar. Itu yang gua mahu. Seperti selalu.



3 comments:

LaLaLa said...

Abg kopiah berbaju putih tersenyum manis: assalamualaikum....

waaaaaaa...nak datang lagi..

ain fadzal said...

tu la, dah tau port baik punya...

yg ramadhan pun ade. keh keh keh

LaLaLa said...

en. ramadhan..kita ketemu ya nanti..
ehehhe