Thursday, March 25, 2010

mahu otak bergeliga macam pakcik einstein


sejak kebelakangan ini, gua selalu sangat melepak dengan budak-budak rumah gua. pergi makan-makan. pergi window shopping. pergi pesta pesta buku pun baru sudah semalam.


*****

tajam pukul 5.30 petang saja, gua sudah start enjin 'mascara' gua. gua sampai rumah, gua keluarkan baju senaman dalam bagpack gua. gua ala kadar pergi pwtc hensem ala kadar saje naik lrt depan rumah gua ni.

sampai sana, gua risau-risau tak jumpa 2 orang umat. lala dengan erin. gua paling cuak kalau pergi tempat banyak orang tapi tak berteman. dup dap dup dap, jantung gua mengalahkan orang nak mengorat aje pun.

yang pergi pesta buku ni muka ulat buku. tengok dahi pun dah tahu ilmiah saje dalam kepala otak mereka. gua dapat sms, cepat-cepat gua bergegas ke tempat karangkraf. mula-mula gua dah tersesat naik tingkat satu. ini semua budak kedai lain yang tunjukkan. saja la tu nak pekenakan gua petang-petang balik kerja. tak tahu gua berpeluh penat ke? nasib baik gua tak marah-marah pada orang lain. gua sambung senyum je macam selalu. kot-kot boleh sangkut boipren seorang dua.

lega gua jumpa 2 minah ni. gua selak-selak majalah remaja. wah! remaja ke gua? sebab gua sedar diri, gua pun berlalu pergi dengan mereka-mereka ini untuk mencari kedai yang lebih sesuai.

jalan punya jalan punya jalan. sampai naik letih tulang belakang gua. pusing sikit punya jauh. macam separuh taman tasik titiwangsa pun ya. tempat gua pergi mengorat abang polis dengan askar hari-hari. tapi dah sebulan lebih juga gua tak mengorat diaorang dekat sana. nantilah abang-abang, dah ada inspirasi balik gua jogging balik. gua tau, korang rindu punya nak tengok muka samseng gua dekat sana.

bila jalan dah sampai. kedai-kedai dah banyak. gua searching satu-satu. mula-mula meliar tengok orang hensem-hensem. yang tak hensem, gua tak boleh pergi tengok. mata gua nak tengok yang halwa-halwa je pun. pandai memilih! lepas tu, baru gua tengok buku-buku yang berkenan pada hati gua. susah juga kalau jadi ulat buku ni. hati gua membuat isyarat bimbang tiba-tiba. duit! duit!

sejajar dengan anjakan paragdigma yang berkuat kuasa semalam, mata gua sudah tertancap pada satu kedai. gua masuk. gua borong yang murah-murah punya. al maklumlah, sudah tengah bulan. belanja pun man-man macam biasa.



jeling-jeling kedai lain. tak ada yang kenan lagi. mata tak kenan. sen pun tak kenan. komik-komik zaman sekolah dulu pun tak ada jual semalam. penat gua meround-round. naik sayur kepala gua jadinya.

dan dan, seorang yang ajak makan, semua bergerak pergi the mall depan tu je pun untuk makan-makan. bergambar pun nak bergambar. sudah nama pun perempuan. layan sajalah.

sebab gua tak mahu diaorang kecik ati, gua paste ajelah dekat sini kasik "one day in history".




p/s : tak payah berangan nak mengorat yang lain. sebab gua sorang je yang single. hahaha!

4 comments:

LaLaLa said...

tGk bUkU yg Ko pEGaNg JEk dAh tAkOt..GiLeR iLmIaH...
PaSnIe..ko Leh JaDik PrOF...hehhee

ain fadzal said...

sikit lagi nak capai tahap prof... kehkehkeh

Anonymous said...

nak jadi einstein? sebeb tu pakai spec nerd besaq gedabak eh? :P

ain fadzal said...

hahaha!

kasik nmpk hensem jer. T_T